piątek, 8 maja 2009

Terminator: Kroniki Sary Connor Sezon 1

Terminator – The Sarah Connor Chronicles Season 1

Gatunek: Sci-fi (serial)

Czas trwania: 369 min

Dystrybucja w Polsce: Galapagos

Rok wydania: 2008


No one is ever save.


Terminator jako serial! Eksploatacja tematu aż do upadłego! Byle tylko zarobić! Takie i podobne komentarze można było przeczytać na wielu forach zanim jeszcze pierwszy odcinek miał swoją premierę. Natomiast już po premierze pilota i kolejnych odcinków widownia się podzieliła. Ortodoksi uważali to za zniewagę dla filmów Camerona i znienawidzili serial i twórców. Natomiast sporej części widowni pomysł się spodobał i „załapali bakcyla”. Serial skupia się na losach Sary i Johna po wydarzeniach z drugiej części filmu. Serial początkowo był reklamowany jako łącznik pomiędzy 2 a 3 częścią ale w miarę upływu czasu i premier kolejnych odcinków stworzył po prostu alternatywną wersję wydarzeń negując historię z „Buntu maszyn”. Na potrzeby serialu została stworzona całkiem zgrabna historia z ciekawymi zapożyczeniami z poprzednich części (Dyson, wysadzenie Cyberdyne, Dzień Sądu).

Serial został wydany na 3 płytkach. Obraz w formacie anamorficznym 1.78:1 jest czysty, bez śladów zanieczyszczeń i kompresji. Może trochę razić zbyt kolorowa paleta barw w scenach dziennych. Na duże uznanie zasługuje odcinek z fragmentami z przyszłości gdzie ta paleta zostaje zastąpiona brązami i szarościami. Słowa uznania należą się za udźwiękowienie. Kilka scen szczególnie pieści nasze uszy głębokimi basami i bardzo dobrym rozlokowaniem przestrzennym. Za przykład może posłużyć pierwszy odcinek bądź wspomniany już wyżej odcinek z przyszłości. Przelatujące HK, eksplozje, wystrzały – niejeden film kinowy nie posiada tak bogatej ścieżki dźwiękowej. Dialogi z spokojniejszych scenach czyste i wyraźnie. Serial posiada również polską wersję lektorską, która została nagrana w stereo. Niestety praktyka dość powszechna wśród polskich dystrybutorów. Nie ma problemu ze zrozumieniem lektora ale to mimo wszystko nie 5.1, które czasem się przydaje.



Sekcja dodatków została podzielona na wszystkie 3 płyty. Nie ma ona tłumaczenia.

DVD1

Na dysku pierwszym znajdziemy komentarz twórców i obsady do odcinka 1 i 3. O ich jakości w podsumowaniu. Następnie mamy kilka scen usuniętych. W zasadzie nic odkrywczego do fabuły nie wnoszą. Najpoważniejszym dokumentem na tej płycie a nawet w całym zestawie jest „Creating The Chronicles” – 3 częściowy materiał o tworzeniu serialu. Otwiera go rozdział „Re-boot” (16min) gdzie dowiemy się skąd wziął się pomysł na serial, zobaczymy kompletowanie obsady, tworzenie efektów specjalnych i konceptów (nowe ulepszone endoszkielety). Zobaczymy też jak Summer Glow przygotowywała się do roli blaszaka i co jej przyszło najtrudniej (nie mrugać). Drugi rozdział nosi tytuł „Future War” (10min) i opowiada głównie o tworzeniu wizji przyszłości na potrzeby odcinka Dungeons & Dragons. Dowiemy się o tworzeniu wyglądu post-apokaliptycznej wizji, podróży w czasie, budowie maszyn HK. Do tego odcinka zbudowano endoszkielet w skali 1:1. Trzeci rozdział to „Deamon Hand” (12min) opowiada o ryzyku jaki podjęli producenci w jednym z odcinków przebierając serialowego terminatora w strój T-1000 oraz wzbogacili historię z pobytu Sary w wariatkowie. W dalszej części jest już mniej ciekawie, dokument skupia się na postaciach Johna, Sary, Reesa i agenta Elisona, ich wzajemnych relacjach i miejscu w opowiedzianej historii. Dokument ten zamyka podsumowanie występów baletowych. Ostatnim rozdziałem jest Gag Reel (3:39) który jest standardowym zbiorem nieudanych scen.



DVD2

Pierwszą pozycją w dodatkach na płycie nr 2 są tak jak poprzednio sceny usunięte, a właściwie jedna z agentem Elisonem. Później jest trochę ciekawiej bo możemy oglądnąć „Cast Audition Tapes” czyli nagrania z castingów. Zobaczymy jak wypadła Lena Headey, Thomas Dekker i Richard T. Jones. W następnym rozdziale „Summer Glau Rehersal” przez prawie 2 minuty możemy podziwiać trening tańca baletowego w wykonaniu panny Summer. Jako, że jest primabaleriną przyjemnie jest popatrzeć. Dodatki na tej płycie zamyka „Storyboard Animatic” (3:29min) która przedstawia akcję z pilotowego odcinka w formie storybordów.

DVD3

Płyta z najkrótszą listą materiałów dodatkowych. Mamy tu komentarz do odcinka 9, rozszerzoną wersję odcinka 7, która trwa 52 min, oraz 2 usunięte sceny również z odcinka 7. Wersję rozszerzoną polecam oglądać jedynie jako ciekawostkę po zapoznaniu się z wersją podstawową. Nie ma ona skończonych scen a oglądanie z tymczasowymi efektami nie jest zbyt zachęcające. Komentarz do odcinka 9 jak i poprzednie z innych płyt są mało zajmujące. Dużo w nich jest momentów ciszy co wydawało by się niemożliwe skoro 4 osoby komentują film.



Dużym minusem tego wydania DVD jest brak polskiej wersji językowej w dodatkach oraz lektor jedynie w stereo. Sam serial ogląda się bardzo przyjemnie. Wciąga nawet ludzi nie zaznajomionych z „mitologią terminatorową”. Skrócono długość sezonu do 11 odcinków z powodu strajku scenarzystów w Hollywood. Sezon 1 miał na tyle dużą oglądalność, że nakręcono sezon 2 już w pełnej ilości 22 odcinków ale nie cieszył się on już takim powodzeniem. Sezon 3 obecnie stoi pod znakiem zapytania.


Ocena

Film 7/10

Obraz 8/10

Dźwięk 8/10

Dodatki 5/10

Ogólnie 7/10

sobota, 2 maja 2009

Terminator 3: Bunt maszyn

Terminator 3: Rise of the Machines

Gatunek: sci-fi

Czas trwania: 105min

Dystrybucja w Polsce: Imperial-Cinepix

Rok wydania: 2003

It is time.

W 10 lat po wysadzeniu Cyberdyne, kiedy wydawać się mogło, że Dzień Sądu został powstrzymany a Skynet nigdy nie powstanie. Wtedy w życiu Johna Connora ponownie pojawia się terminator. Tak jak poprzednim razem wysłany w przeszłość aby go ochronić przed wysłannikiem Skynetu. Tym razem maszyny wysłały w przeszłość model szczególnie niebezpieczny T-X – terminatora do zwalczania innych terminatorów.

Niestety z częścią trzecią nie jest w żaden sposób związany twórca serii – James Cameron, który zakończył swoją przygodę z terminatorem na parku tematycznym stworzonym w Universal Studios a stworzonym jako rozwinięcie tematu z T2. Jedynymi pozostałymi z poprzednich odsłon twórcami są odtwórca głównej roli czyli Arnold i twórca efektów specjalnych czyli Stan Winston. Niestety odbija się to na jakości filmu. Jest on „jedynie” dobrym filmem akcji z elementami sci-fi bez klimatu poprzednich części. Brakuje tu mroku i nastroju, nocnych zdjęć. Większość akcji dzieje się w świetle dziennym co czyni film strasznie kolorowym.

Film został w Polsce wydany początkowo w edycji dwupłytowej. Pierwszą płytę zajmuje film ze ścieżką dźwiękową w formacie Dolby Digital 5.1 oraz z polskim lektorem również w 5.1 z głosem lektora wgranym w kanał centralny. Do dźwięku nie mam najmniejszych zastrzeżeń. Jest szczegółowy, bogaty i dynamiczny. Bardzo dobry podział na kanały. Pościg dźwigiem to wręcz wymarzona scena do zademonstrowania możliwości naszego kina domowego znajomym. Obraz otrzymujemy w formacie kinowym 2.40:1. Jest czysty, brak w nim śladów kompresji ale jak na mój gust została zastosowana zbyt szeroka paleta barw, która prędzej pasowałaby do filmów Michaela Bay’a niż do terminatora. Czysto i poprawnie lecz zbyt kolorowo.

Dodatki zostały podzielone na obie płyty. Na płycie nr 1 mamy dwa komentarze. Pierwszy to komentarz aktorów. Niestety wypada bardzo kiepsko. Gadka jest mało wciągająca i rzadko powiązana w jakikolwiek sposób z obrazem. Najnormalniej wypowiada się Schwarzenegger. Drugi komentarz należy w całości do reżysera. Jest on o niebo lepszy i bardziej wciągający od poprzedniego. Mimo, że Mostow do najlepszych mówców nie należy to z jego wypowiedzi można się dużo dowiedzieć o kleceniu poszczególnych scen, użytych efektach, itp. Oba komentarze są bez polskiej wersji językowej. Ponadto otrzymujemy kilka zwiastunów filmowych oraz zwiastun gry opartej na T3. Na deser możemy przejrzeć filmografię reżysera i aktorów.

Głównym problemem płyty nr 2 to brak polskiej wersji językowej. Możemy się jedynie posiłkować napisami angielskimi. Na płycie zamieszczono nawet sporo materiału ale nie wszystkie są na tym samym poziomie. Płytę otwiera „Documentary” (13min) czyli typowy materiał promocyjny kręcony dla stacji telewizyjnych jeszcze przed premierą kinową obrazu. Mamy w nim kilka scen spoza kadru, parę pociętych wywiadów.

Drugim dodatkiem jest jedyna usunięta scena filmu trwająca 1:51. Zawiera ona wojskowy dokument reklamujący Skynet oraz jego osiągnięcia. Dużo, nawet za dużo humoru i ironii. Na szczęście scena ta nie trafiła do filmu. Jeśli humoru nam mało możemy załączyć kolejny dodatek gdzie przez 3 min oglądamy nieudane sceny. Najbardziej rozbudowanym i najlepszym dodatkiem na płycie jest „T3 Visual Efects Lab”. Zawiera on:

- Intro – wprowadzenie do tematu efektów specjalnych w tym filmie

- Crane Chase - wszystko na temat kręcenia sekwencji pościgu dźwigiem.

- TX transformation – rozdział o metamorfozach będących rozinięciem techniki użytech dla T-1000 w poprzednim filmie.

- Future War – tutaj dowiemy się w jaki sposób powstały sceny z przyszłości.

- Crystal Peak – a tutaj dowiemy się jak w tym filmie twórcy podeszli do tematu kolejnych faz zniszczeń terminatora.

- Create your own Visual effects – Ciekawy dodatek dający nam możliwość wprowadzania zmian w 2 różnych scenach z filmu (robots i underwather). Możemy zmieniać broń, dodawać zadymienie, tło. Daje nam to iluzję tworzenia efektów specjalnych. Fajna zabawa na parę razy.

- CRS Lab – Omówienie scen w których występuje endoszkielet, walk TX kontra T-800 oraz kolejne metamorfozy TX.

Jak już się uporamy z rozdziałem poświęconym efektom to możemy jeszcze spojrzeć na „Skynet Database” gdzie w dodatku wyglądającym na OS komputera wojskowego (nawet musimy podac poprawne hasło do zalogowania się do systemu) dowiemy się kilku informacji na temat głównych postaci ludzi i robotów związanych z sagą. Kolejny dodatek daje nam możliwość uporządkowania wszystkich wydarzeń ze wszystkich trzech filmów na osi czasu. Możemy sobie poczytać co i kiedy się wydarzyło. Szkoda tylko, że po angielsku.

Teraz pozostaje nam jeszcze porównać storyboardy z gotowym materiałem filmowym w jednej z głównych scen filmu w krótkim materiale trwającym 3:55. Kolejny dokument jest jeszcze krótszy (2:12min) i dotyczy ubrań dla głównych bohaterów, a szczególności „blaszanej” części obsady. Ciekawą pozycją jest „Toys In Action” (7:04min) która jest wywiadem z Todd’em McFarlane”m (tym od komiksu Spawn). Todd jest odpowiedzialny za stworzenie kolekcji zabawek-miniatur opartych na postaciach z filmu. Opowiada w ciekawy i zajmujący sposób. Na zakończenie otrzymujemy prawie 10min materiał o powstawaniu gry opartej na filmie. Jeśli kogoś zainteresuje ta gra po obejrzeniu tego materiału to jest twardy.

Ciekawą oprawę wizualną mają same płyty DVD. Po przyjrzeniu się powierzchni z zapisem pod odpowiednim kontem można zauważyć duże „T3”. Pierwszy raz się z czymś takim spotykam a przez moje ręce przewinęło się dużo płyt. Mała rzecz a cieszy. Obecnie edycja 2DVD jest już wycofywana z rodzimego rynku i wydawca zastępuje ją tańszą wersją z samym filmem.

Jedną z wielu ciekawostek podawanych na stronach internetowych jest to, że pierwotnie większość scen miała rozgrywać się w nocy. Po długich konsultacjach, ekipa doszła do wniosku, że przez to, że noce letnie są krótkie i to przedłuży niepotrzebnie realizację filmu, narażając budżet filmowy na spore straty, przenieśli większość kluczowych scen w pełnie dnia. Moim skromnym zdaniem w taki sposób szukanie oszczędności na siłę zniweczyło dobry materiał filmowy. Pomijając ten skromny fakt wydanie DVD stoi na przyzwoitym poziomie. Do obrazu i dźwięku w filmie nie ma się gdzie przyczepić. Najwyższa półka. Gorzej z dodatkami. Żadne nie są przetłumaczone na polski a ich jakość i zawartość również nie jest powalająca.

Ocena

Film 7/10

Obraz 8/10

Dźwięk 10/10

Dodatki 6/10

Ogólnie 7,75/10