czwartek, 18 lutego 2010

Casino Royale

Casino Royale



Gatunek: sensacja

Czas trwania: 139min

Dystrybucja w Polsce: Imperial-Cinepix

Rok wydania: 2006


Vodka martini. - Shaken or stirred?- Do I look like I give a damn?



W 2006 roku świat zobaczył 21 odsłonę przygód Jamesa Bonda. Tym razem jednak twórcy postanowili pójść w nieco innym kierunku niż poprzednie części przeładowane gadżetami i efektami. W tym celu sięgnięto po pierwszą powieść, tę która dała początek Bondowi – Casino Royale. Uwspółcześniono nieco historię w stosunku do książkowego pierwowzoru, zatrudniono nowego aktora do głównej roli a całość oddano reżyserowi, który już miał na swoim koncie film z 007 i to całkiem niezły. I tak powstał najlepszy Bond w historii (przynajmniej ja zaliczam się do tych, którzy tak twierdzą). Zobaczymy jak Bond zdobył „dwa zera” i jak potoczą się jego losy na pierwszej misji, która rozpoczyna się na Madagaskarze, prowadzi przez wyspy Bahama ,aż do Czarnogóry, do Le Chiffre, bankiera potężnej siatki terrorystycznej.



W naszym pięknym kraju nad Wisłą ukazało się dwupłytowe wydanie, całkiem niezłe dostępne nawet w dodatkowym, tłoczonym kartoniku. Można było również nabyć fajny zestaw z kartami do gry. Teraz na półkach sklepowych króluje wydanie jednopłytowe bez jakichkolwiek dodatków. W październiku 2008 czyli na dwa miesiące przed premierą Bonda nr 22 ukazała się trzypłytowa edycja kolekcjonerska Casino Royale. Ukazała się, tyle że nie u nas. Można oczywiście sprowadzić sobie to wydanie zza granicy. Pozostaje wybór zza której… Polecam wersję dostępna u naszych południowych sąsiadów. Czesi i Słowacy otrzymali to wydanie Bonda z polskim lektorem bądź napisami. Co dostaniemy?


Płyta nr 1.

Jakość obrazu i dźwięku nie została zmieniona w stosunku do tego, co mieliśmy w wydaniu 2DVD. Obraz anamorficzny w oryginalnym formacie kinowym 2.40:1 jest wyrazisty i ostry nie licząc czarno-białych scen z początku filmu gdzie duże ziarno jest celowym zabiegiem. Potem ostrość jest wzorowa. Paleta kolorów waha się w zależności od scen, od ciepłych żółci i pomarańczy na Madagaskarze poprzez szarości i czernie w scenach nocnych w Czarnogórze. Dominuje jednak szeroka paleta barw widoczna np. w Wenecji. Dźwięk to oczywiście test dla głośników i ucha. Sceny akcji robią wrażenie mocą oraz separacją na kanałach. Bez trudu odnajdujemy się również w scenach dialogowych, które nie są zbyt ciche. Lektor (dla tych co go lubią) w nieco przyciszonym kanale centralnym. Na płycie nr 1 znajdziemy już pierwsze różnice w stosunku do poprzedniego wydania. Są nimi komentarze. Pierwszy to komentarz reżysera i producenta. Ciekawy konkrety i nie nudzi. Podobnie zresztą jak drugi – aktorski. Różnice między nimi można bez problemu zauważyć, każdy zwraca uwagę na inne aspekty produkcji. Niestety nie mamy do pomocy nawet angielskich napisów do pomocy. Na deser otrzymujemy parę trailerów.



Płyta nr 2.

Tutaj otrzymujemy dokładnie ten sam zestaw materiałów dodatkowych co w wydaniu dwupłytowym.

1. Becoming Bond (26:11min) – Dowiemy się z niego o historii książki, która jest pierwszą powieścia Iana Fleminga z Bondem. Potem dowiemy się trochę o pracy nad scenariuszem, zobaczymy zdjęcia z wstępnych testów (ale nie dowiemy się, kto oprócz Craiga był brany pod uwagę). Następnie zobaczymy jak przebiegała prezentacja nowego Bonda dla prasy. Później udamy się na plan, gdzie w pierwszych scenach akcji Craig oswajał się z rolą. Na dokładkę kilka słów o obsadzeniu pozostałych ról, i dużo materiału z kręcenia na Jamajce, w Pradze. Na koniec dowiemy się ile pracy kosztuje nakręcenie scen z pokerem.

2. James Bond: For Real (23:30min) – Materiał o kulisach powstania scen akcji. Trochę na temat pościgu na budowie (freerun i sceny z dźwigami), sceny z Astonem Martinem, pościgu na lotnisku i zatopieniu budynku w Wenecji. Główna myśl tego dokumentu to: na serio, naprawdę, bez CGI.

3. Bond Girls Are Forever – trzyczęściowy materiał o kobietach Bonda zrealizowany przez Maryam d'Abo – dziewczynę Bonda z filmu „W obliczu śmierci” (opcja play all bądź wybór interesującego podrozdziału).

- A New Kind of Woman (13:27min) – Lata ’60, głównie o Dr. No i wpływie Ursuli Andress na późniejsze kobiety Bonda.

- Children of Our Generations (17:53min) – Lata ’70 i lata ’80, teraz taki Bond by nie przeszedł, seksistowski i brutalny.

- Bond Meets His Match (17:37min) – lata ’90 i później. Co ciekawe “gwiazdy” nie były łaskawe wypowiedzieć się na temat ich udziału w przygodach 007. Mamy tylko Michelle Yeoch, Judi Dech, Halle Berry i z dokrętek Eve Green. Reszta się wstydzi?

4. Teledysk Chris Cornell „You Know My Name”



Płyta nr 3.

Na tej płycie znajdziemy nowe, niepublikowane wcześniej dodatki.

1. Deleted Scenes (4 sceny) – rozszerzona scena pobytu w szpitalu po przesłuchaniach u Le Chiffre, druga to dodatkowa scena pomiędzy Bondem a Wesper w Wenecji, trzecia to rozszerzony czarno-biały wstęp a czwarta to nieco inny wstęp do scen z zatopieniem domu w Wenecji.

2. The Road to Coasino Royale (25:26min) – Jest to historia książki, która zapoczątkowała bondowską sagę. Z ust producentów, scenarzystów i ekspertów od Bonda (tego pisanego i filmowego) dowiemy się jak wyglądała droga od książki do filmu. Przybliżone zostaną nam szczegóły pierwszej ekranizacji dla amerykańskiej telewizji, gdzie głównym bohaterem był Jimmy Bond. Późniejsze pokręcone losy scenariusza i kolejnych prób ekranizacji kończą się w 1967 kiedy to zrealizowano Casino Royale będący niestety komedią i to w dodatku kiepską. Resztę dokumentu zajmują przymiarki do odświeżenia serii z 007 p powstaniu „Day Another Day”, który pomimo, że był dobry to został uznany za zbyt fantastyczny i obawiano się kolejnej części. Całość to ciekawa droga od książki do filmu, w tym przypadku bardzo długa.

3. Ian Fleming’s Incredible Creation (20:20min) – Krótki film biograficzny przybliżający nam postać autora i twórcy Bonda – Iana Fleminga. Dowiemy się z niego kilku faktów na temat dzieciństwa, młodości, pobytu w wojski i powojennych losach. Całość przybrana zdjęciami archiwalnymi. Ciekawy ale nieco za długi materiał.

4. James Bond In The Bahamas (23:14min) – Dokument o powiązaniach Jamesa Bonda z Bahamami. Dużo w nim historii z kręcenia poprzednich części, głównie „Thunderball”. Odwiedzimy kilka lokacji, również tych podwodnych. Dowiemy się między innymi o tym, że plac budowy z początku filmu to stary hotel, w którym kręcone były bondowskie sceny z Connerym.

5. Ian Fleming: The Secret Road To Paradise (23:20min) – Ten materiał jest jak dla mnie zupełnym nieporozumieniem. Równie dobrze można go było skrócić i wpleść w rozdział 3. Strasznie dużo gadania, przeważnie starszych osób w jakiś sposób powiązanych z Flemingiem. Mówią o tworzeniu i inspiracjach podczas pisania, znajomościach, Bahamach. Nijak nie związane z filmem wypowiedzi mogą zainteresować jedynie garstkę osób.

6. Death In Venice (22:30min) - W przeciwieństwie do poprzedniego materiału ten jest typowym making of z filmu i w to naprawdę interesującym. Przedstawia proces kręcenia scen w Wenecji. Zobaczymy jakie trudności towarzyszyły ekipie podczas kręcenia na placu św. Marka. Później poznamy szczegóły budowy modeli (tych mniejszych – poglądowych i tych większych w skali 1:3) oraz specjalnie wybudowanego ruchomego planu w studio 007 w Pinewood. Imponuje nakład pracy i ograniczenie animacji komputerowej do minimum.

7. The Art Of Freerun (13:04min) – Wszystko o pakour, dużo ujęć z planu i z ćwiczeń. Całość z komentarzem twórcy tej dyscypliny (?) i odtwórcy badguy’a z pościgu na Madagaskarze, Sebastiena Foucana.

8. Catching the Plane: From Storyboard to Screen (13:10min) – Porównania storyboardów z końcowym materiałem, kilka wyciętych/alternatywnych scen, trochę o przygotowaniach i choreografii. Okazuje się, że na lotnisku zostało zarzuconych kilka niezbyt realnych pomysłów.

9. Storyboard Sequence: Freerun Chase (10min) – Podobnie jak poprzedni materiał ten równiez traktuje o pomysłach w storyboardach i gotowym materiale. Tym razem bez komentarza mamy możliwość oglądania samych storyboardów z sekwencji pościgu na budowie bądź w podzielonym oknie możemy porównać pomysły z gotowym filmem.

10. Filmmaker Profiles (50:50min) – Spodziewałem się tutaj standartowych plansz z krótką notą biograficzną i filmografią. Zaskoczyłem się bardzo gdy po wybraniu interesującej nas osoby (reżyser, kamerzysta, gość od efektów, koordynator kaskaderów, drugi reżyser i kompozytor) otrzymujemy krótki film z wywiadem. Opowiadają oni o swojej drodze do Bonda (wszyscy mają już po kilka części na koncie), poprzednich filmach, inspiracjach, itp. Ciekawy i niespodziewany materiał wart obejrzenia.



Niestety nie ma róży bez kolców. Żaden z materiałów dodatkowych nie ma polskiej wersji. Pozostaje nam polegać na swojej znajomości angielskiego (napisy angielskie na płycie 2 i 3 do pomocy). Ponadto ktoś się zapędził i w recenzowanej, czeskiej wersji możemy w opisie dodatków przeczytać, że komentarz reżysera ma opcję „obraz w obrazie”. Takie coś, owszem istnieje ale na blu-ray. Na DVD zmieścimy tylko głos. Widać grafik o tym nie wiedział. W wersji UK tego błędu nie ma.

Czy warto wymienić swoją dwupłytową wersję na edycję deluxe? Nie wiem, mnie trochę płyta trzecia rozczarowała. Spodziewałem się więcej making of, może nie takiego na miarę „Ciekawego przypadku Benjamina Buttona” ale sensownego i konkretnego. Jak dla mnie za dużo o Flemingu a za mało o filmie. Trochę sytuację ratują komentarze, w których trochę smaczków można odnaleźć, a których w edycji normalnej nie było. Ale jeśli Czytelniku będąc na wakacjach znajdziesz to wydanie w koszu z przecenami, kupuj. Dobrze wygląda na półce ;)


Ocena

Film 10/10

Obraz 10/10

Dźwięk 10/10

Dodatki 7/10

Ogólnie 9,25/10

sobota, 6 lutego 2010

Twierdza

The Rock



Gatunek: sensacja

Czas trwania: 131min

Dystrybucja w Polsce: Imperial-Cinepix

Dystrybucja w UK: Miramax

Rok wydania: 2005


Welcome to The Rock.


Z pewnością niejeden z was zastanawia się co ten film tutaj robi przecież ma już swoje lata, kilka razy już był Mega Hitem na takiej stacji ze słoneczkiem a DVD to nic ciekawego. Już odpowiadam. Po pierwsze to bardzo ten film lubię, Bay w naprawdę dobrej formie. Ponadto dobra obsada (Cage, Connery, Harris) i nawet niezły scenariusz. Tak dla przypomnienia. Grupa terrorystów bierze zakładników na wyspie-więzieniu Alcatraz oraz szantażuje San Francisco atakiem chemicznym. Aby dostać się do środka, odbić zakładników i zneutralizować trujący gaz FBI ściąga speca od chemii, który nigdy nie był w akcji oraz jedynego człowieka, któremu udało się zbiec z Alcatraz.



W normalnych warunkach to chyba bym sobie darował recenzowanie tego filmu. Rodzime wydanie poza samym filmem ma niewiele do zaoferowania. Jestem jednak posiadaczem wydania brytyjskiego tego filmu i to tę edycję spróbuję tu przybliżyć. Składa się ona z dwóch płyt, gdzie na płycie pierwszej oprócz filmu mamy komentarz reżysera. Druga płyta to materiał dodatkowy opisany poniżej. Pomimo, że w UK często tnie i cenzuruje się filmy to wydanie nie widziało nożyczek. Całe 131 minut filmu. Obraz w formacie anamorficznym, 2.35:1. Jak wszystkie filmy Baya również ten posiada pewną rozpoznawalną stylistykę widoczną m. in. w kolorystyce. Dominujące są jednak szarości i błękity, nałożone na film filtry tonują obraz pozostawiając jedynie kilka pomarańczowo-bayowskich scen. Niestety widać również wiek filmu. Ziarno widoczne na ekranie jest dosyć duże. Nie przeszkadza jednak ono w odbiorze, co więcej całkiem nieźle wpisuje się w scenerię Alkatraz. Ciekawe jak obraz wygląda ba Blu-ray. Dźwięk całkiem przyzwoity pomimo, że film ma już swoje lata. Genialna muzyka tylko podkreśla i uwydatnia klasę filmu. Niestety to wydanie nie posiada polskiej wersji językowej ale w czym to przeszkadza jeśli film widziało się już tyle razy?

Dodatki są w całości na płycie numer dwa poza komentarzem do filmu. Nie jest to typowy komentarz reżysera tylko kilku osób. W tym przypadku Reżyser, aktorzy i spec wojskowy. Można posłuchać. Kilka ciekawostek na pewno jest godnych zainteresowania.



Płyta druga niestety nie posiada nawet angielskich napisów więc zdani jesteśmy jedynie na swoją znajomość języka mówionego.

1. Production Secrets (nie osiada opcji play all)

- On The Range With Navy Seals (5:54min) – Rozdział ten został poświęcony szkoleniu aktorów pod okiem speców wojskowych. Kilka fajnych scen z treningów i wywiadów z trenerami o tym co wpajają aktorom w głowy podczas ich szkolenia,

- Dos And Don’ts of Hollywood Gunplay (8:17min) – Chyba najciekawszy z rozdziałów. W krótkim odcinku trenerzy Seals z poprzedniego rozdziału pokazują typowe błędy popełniane w filmach podczas scen z bronią. Naprawdę warte zobaczenia.

- The Rock on Movie Magic (7:50min) – Tym razem mało ciekawie. Typowy telewizyjny making of zrealizowany dla jednej z telewizji. Poza kilkoma ujęciami spoza kadru i kilkoma mini-wywiadami dokument ma niewiele do zaoferowania – no może poza irytującym lektorem.

- Special Effects: The Dive Sequence (7:46min) – Tutaj mamy do czynienia z naprawdę niezłym materiałem making of. Scena nurkowania rozebrana na części pierwsze, łącznie z scenami z pre-produkcji, tworzeniem miniatur, nagrywaniem. Pomimo, że film nagrywano 15 lat temu robi wrażenie. Do Polski taka myśl techniczna jeszcze nie dotarła.

2. Publicity and Promotion – w tym rozdziale mamy trailer, TV spot i krótki reportarz z premiery filmu odbywającej się w Alcatraz.

3. Stills Archive – Bardzo obszerny rozdział z wszelkiego rodzaju zdjęciami. Do wyboru mamy 4 rodziały:

- Storyboards: Alcatraz Introduction,

- Storyboards: Morgue Seqence,

- Production Design Drawings,

- Productions Stills.

4. Outtakes (8:47min) – Pomyłki aktorów i inne wpadki. Z tego materiału wynika, że najczęściej mylił się Ed Harris.

5. Secrets of Alcatraz (14:36min) – Dokument przedstawiający historię wyspy Alcatraz. Począwszy od pierwszej wizyty Indian, poprzez odkrycie przez Hiszpan, gorączkę złota, powstanie na wyspie latarni a potem fortecę wojskową. Potem poznamy całą historię fortecy a później więzienia w ciekawym dokumencie. Nie jest on bezpośrednio związany z filmem a jedynie przybliża miejsce akcji z filmu. Równie dobrze ten dokument mógł powstać dla National Geografic.

6. Jerry Bruckheimer Interview (16min) – Wywiad z producentem filmu. Warto dodać, że w czasie powstawania tego filmu to Bruckheimer był wielkim nazwiskiem a dla Baya był to dopiero drugi film w karierze. Trochę przynudnawy materiał ale można go obejrzeć choćby dla kilki ciekawostek produkcyjnych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że film ten został dedykowany Donowi Simpsonowi, wieloletniemu współproducentowi Bruckheimera. Był to jego ostatni wyprodukowany film.



Pytanie. Czy warto sprowadzać sobie takie wydanie z UK gdy na naszym rynku można dostać wersję z napisami i lektorem oraz kilkoma dodatkami na płycie z filmem? To zależy. Jeśli chcesz tylko film to nie, kup polskie wydanie. Technicznie jest bez zarzutu więc będziesz zadowolony. Natomiast jeśli chcesz się trochę dowiedzieć o produkcji filmu (i znasz angielski) to daruj sobie polskie wydanie i zamawiaj wydanie dwupłytowe. Materiału dodatkowego nie ma zbyt dużo ale warto go zobaczyć a przy odrobinie szczęścia dostaniesz ten film taniej (łącznie z przesyłką) niż nasze, rodzime wydanie.


Ocena


Film 8/10

Obraz8 /10

Dźwięk 8/10

Dodatki 7/10

Ogólnie 7,75/10